سه شنبه 28 شهريور 1396
کد مطلب: 15270
تاریخ انتشار : 19 شهريور, 1396 - 09:22
به بیراهه رفتن برنامه‌های اساسی در زمانی کوتاه؛
شماره تلفن‌های اضطراری وزارت بهداشت برای جواب ندادن!
آموزشی که قرار بود بخشی از نیازهای مردم به آن با مراجعه ایشان به مرکز تلفنی مشاوره دارویی پاسخ گفته شود، اما به قول معروف، «غوره نشده در حال مویز شدن» است؛ اتفاقی که در وزارت خانه ای رخ می‌دهد که به باور بسیاری، بیشترین هزینه ها در دولت قبل در بطن آن صورت گرفته و اتکای دولتمردان به کارنامه آن در تبلیغات مختلف بوده است.

به گزارش دیار زاگرس ، از دکتر بر می‌گردید و بعد از خوردن دارو، معده درد سراغتان می‌آید یا احساس سرگیجه می‌کنید؛ وضعیتی که برای خلاصی از آن به فکر تماس با شماره تلفنی ویژه می‌افتید و این تازه آغاز داستان است!

 از پاییز سال 94 که نخستین مرکز مشاوره دارویی تلفنی کشور در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت آغاز به کار کرد تا کنون، کمتر از دو سال می‌گذرد؛ اما همین زمان کوتاه برای بسط یافتن یک طرح در سراسر کشور و بروز اشکالات ساختاری و بنیادی در بطن آن در کشورمان کافی است.

این را می‌شود از تأمل در وضعیت مراکز مشاوره دارویی تلفنی در سراسر کشور دریافت که به رغم ناآشنایی بسیاری از مردم با آن و تبلیغات جزئی در خصوص آن، توان پاسخگویی به مراجعان فعلی را هم ندارد و به جز در چند شهر و در چند ساعت خاص در شبانه روز، اغلب پراشکال و ناکارآمد است.
سامانه‌ای که هرچند دیگر متکی به شماره تلفن 1490 نیست و سامانه سه رقمی 190 هم در اختیارش قرار گرفته تا در زمره شماره های اضطراری قرار گیرد، کمترین شباهتی به شماره تلفن های اضطراری ندارد و شدت نارضایتی ها از آن بسیار بالاست.
کافی است چند نوبت در ساعات مختلف شبانه روز تلاش کنید به این سامانه مرتبط شده و مشاوره دارویی دریافت نمایید تا اوضاع دستتان بیاید؛ انتظاری طولانی که گاه با گذشت یک ساعت نیز منجر به نتیجه نمی‌شود تا دریابید مراجعه به داروخانه یا دل سپردن به اطلاعات اندک دارویی اطرافیان، راه بهتری در خصوص پرسش های دارویی است؛ پرسش هایی که گاه در زمان بروز درد و تشدید نشانه های بیماری، بسیار مهم و حیاتی جلوه می‌کنند و مرکز مشاور تلفنی دارویی برای پاسخ به این نیاز دایر شده اما وزارت بهداشت و مرکزی که دایر کرده در بسیاری از ساعات شبانه روز منبع قابل دسترسی برای پاسخ به آنها نیست.
مرکزی که برای دایر کردن آن هزینه فراوانی شده و از جمله نقاط مثبت کارنامه وزارت بهداشت دولت یازدهم محسوب شده ولی ظاهرا خیلی زودتر از دیگر زیرساخت های دایر شده در کشورمان به حاشیه رانده شده است؛ حاشیه هایی که کارایی را از این نهاد تازه راه اندازی شده گرفته و معلوم نیست چه زمانی به برچیدن بساط آن منجر شود.

همه اینها در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان و تأکید مقامات و مسئولان وزارت بهداشت، مصرف بالای دارو در کشورمان و عوارض نامطلوب و تداخل داروهای مختلف، از جمله مشکلات بزرگی است که باید برای مقابله با آن چاره جویی کرد و علاوه بر آن، نقش آموزشی وزارت بهداشت نیز مدت های طولانی است، فراموش شده است.
آموزشی که قرار بود بخشی از نیازهای مردم به آن با مراجعه ایشان به مرکز تلفنی مشاوره دارویی پاسخ گفته شود، ولی به قول معروف، «غوره نشده در حال مویز شدن» است؛ اتفاقی که در وزارت خانه ای رخ می‌دهد که به باور بسیاری، بیشترین هزینه ها در دولت قبل در درون آن صورت گرفته و اتکای دولتمردان به کارنامه آن در تبلیغات مختلف بوده است؛ وزارت خانه ای که ترکیب مدیرانش در دولت جدید نیز بی تغییر مانده و از این روی به نظر می‌رسید، آثار فروپاشی اقداماتش به این زودی ها بروز نکند، ولی دست کم حال و روز مرکز مشاوره دارویی چیز دیگری نشان می‌دهد.

تابناک

انتهای پیام

نظر شما

پربیننده ترین مطالب